×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
احتمال ثبت‌نام خودروهای وارداتی جانبازان طی هفته جاری/ شرط واردات چیست؟

احتمال ثبت‌نام خودروهای وارداتی جانبازان طی هفته جاری/ شرط واردات چیست؟

اخبار اقتصادی پایشگر-‌ پس از حدود سه ماه از تصویب آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان، پس از پیگیری‌های متعدد برای بررسی فرآیند کار و با توجه به اینکه طبق آیین‌نامه باید تا پایان امسال تحویل جانبازان داده شود، رئیس سازمان توسعه تجارت از امکان ثبت‌نام برای جانبازان از طریق سایت شرکت‌های واردکننده احتمالا در هفته جاری، خبر داد و گفت: هر خودرویی امکان واردات ندارد و بایستی حتما خودرویی وارد شود که خدمات پس از فروش آن در کشور تضمین شده باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، بر اساس تبصره ۷ بند «و» قانون بودجه ۱۴۰۲ آمده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر که در سنوات گذشته از تسهیلات موضوع ماده (۴۵) قانون جامع خدمات­‌رسانی به ایثارگران مصوب سوم تیر ۱۳۸۶ استفاده نکرده‌اند، مجوز واردات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه کند.

اوایل مرداد ماه امسال بود که هیات وزیران در جلسه خود (هشتم مرداد ماه ۱۴۰۲ ) به پیشنهادی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ بنیاد شهید و امور ایثارگران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای بند (و) تبصره (۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو جانبازان را که دارای ۲۱ بند است و در آن به موارد مختلفی اشاره شده است، تصویب کرد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف شد، ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه فهرست مشمولان را تدوین و به ترتیب اولویت به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کند؛ همچنین این وزارتخانه نیز مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ ارسال فهرست مشمولان از سوی بنیاد و بر اساس ظرفیت‌های اعلامی توسط شرکت (کلیه شرکت‌های خودروسازی داخلی یا دارای مجوز از وزارت)، نوبت‌دهی تحویل را به نحوی‌که کلیه خودروها (خودروهای سواری مناسب و خودکار اتوماتیک داخلی یا وارداتی مورد متناسب با وضعیت جانبازی مشمول) تا پایان سال ۱۴۰۲ به مشمولان تحویل داده شود، اعلام کند.

بر اساس ماده ۱۷ که به طور مشخص به خودروی وارداتی اشاره دارد، تاکید شده است که وزارت صمت مکلف است نسبت به صدور مجوز یک دستگاه خودروی نو یا کار کرده تا سقف پنج سال به شرکت‌های خودروساز داخلی یا شرکت‌های مورد تأیید وزارت صمت با شرایط زیر اقدام کند:

۱- ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو (سیف) باشد.

۲- مشمولانی که ظرف ۱۰ سال گذشته از هیچگونه تسهیلات اعم از واردات و خرید خودرو استفاده نکرده‌اند، در اولویت قرار دارند.

گفتنی است که مشمولان از پرداخت سود بازرگانی متعلق به واردات خودرو و تجهیزات مورد نیاز متناسب‌سازی برای ایثارگر و نیز از پرداخت عوارض مندرج در تصویب نامه مورخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ معاف هستند.

بانک مرکزی نیز در ماده ۱۹ آیین نامه مذکور مکلف است نسبت به تخصیص ارز تا سقف مجاز برای واردات هر خودرو به شرکت با اولویت تخصیص از منابع ارزی جهت واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

همچنین تاکید شده است که مشمولان واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند.

از زمان تصویب آیین‌نامه تاکنون خبری از اینکه واردات خودرو برای جانبازان به کجا رسیده، نشد و علیرغم پیگیری‌های ایسنا، برای این موضوع، نتیجه‌ای حاصل نشد.

اما چندی پیش، محسن بزرگی- معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران- اظهار کرد: مجموع جانبازان ۷۰ درصد کشور حدود ۸۲۱۰ نفر و جانبازان ۵۰ تا ۶۹ درصد ۲۲ هزار و ۱۶۲ نفر هستند. این افراد امسال مشمول واردات خودرو شدند که در این زمینه نیازمند همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز، هستیم.

چرا واردات خودرو جانبازان اجرایی نشد؟

در نهایت مهدی ضیغمی- در آخرین اظهار نظر خود در این رابطه، با بیان اینکه شرکت‌های واردکننده خودرو برای واردات خودروی جانبازان اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار کرد: شرکت‌ها درخواست خود را داده‌اند و ما در حال بررسی مدل‌ها و برندهای پیشنهادی آن‌ها هستیم. احتمالا هفته جاری شرکت‌های واردکننده امکان ثبت نام جانبازان را در سایت خود ایجاد خواهند کرد؛ چرا که مقرر شده شرکت‌ها در سایت خود، فضایی تعبیه کنند تا برندها و مدل‌های تایید شده برای واردات ویژه جانبازان را اعلام کنند.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت، ادامه داد: بر این اساس در گام نخست، اسامی خودروها در سایت‌ شرکت‌های واردکننده قرار می‌گیرد و در گام دوم، امکان ثبت‌نام جانبازان فراهم خواهد شد. پس از انجام فرآیند ثبت‌نام، اسامی جانبازان توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام خواهد شد تا براساس ارزش خودرو نسبت به تایید اسامی ارسال شده، اقدام صورت گیرد.

وی افزود: چنانچه بنیاد شهید و امور ایثارگران اسامی جانبازان را تایید کند، سهمیه واردات خودرو به میزان مشخص شده برای شرکت‌ها باز می‌شود تا شرکت‌ها نیز بتوانند ثبت سفارش و واردات خودروها را انجام دهند.

رئیس سازمان توسعه تجارت در رابطه با ارزش خودروی وارداتی در کشور مبدأ، گفت: برای جانبازان ۷۰ درصد (دو پا یا دو دست قطع از مچ و یا قطع نخاع) تا سقف ۳۵ هزار یورو، سایر جانبازان ۷۰ درصد تا سقف ۳۰ هزار یورو و برای جانبازان ۵۰ درصد تا ۶۹ درصد تا سقف ۲۵ هزار یورو است.

هر خودرویی امکان واردات ندارد

ضیغمی با بیان اینکه فرآیند واردات خودرو برای جانبازان در حال طی شدن است، تاکید کرد: البته هر خودرویی امکان واردات ندارد و باید خودرویی وارد شود که در کشور خدمات پس از فروش دارد.

این معاون وزیر صمت در رابطه با تعلل در روند واردات خودروها، تصریح کرد: واردات خودرو برای جانبازان در انتظار اعلام شرکت‌های واردکنندگان خودرو است. مقرر شده تا شرکت‌ها خودروهایی را که توسط سازمان توسعه تجارت تایید شده، در سایت خود اعلام کنند تا جانبازان بتوانند برای ثبت‌نام به آن‌ها مراجعه کنند. به صورت هفتگی جلسات با شرکت‌های واردکننده برگزار می‌شود که بر اساس آن، هفته گذشته در مورد ایجاد پورتال از سوی شرکت‌ها جمع‌بندی‌های لازم انجام شد و امید است که هر چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت ابراز امیدواری کرد که با همکاری بنیاد شهید بتوان تا پایان سال روند واردات خودرو برای جانبازان را داشته باشیم. با توجه به اینکه تعداد جانبازان زیاد هم نیست، بایستی برای شرکت‌ها صرفه داشته باشد که این تعداد خودرو را وارد کنند.

false
true
false
false

true