×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
بایدن: ترامپ تهدیدی علیه دموکراسی است/ ترامپ: بایدن آمریکا را به ملتی شکست‌خورده بدل کرد

بایدن: ترامپ تهدیدی علیه دموکراسی است/ ترامپ: بایدن آمریکا را به ملتی شکست‌خورده بدل کرد

اخبار بین‌الملل پایشگر– جو بایدن در سخنرانی جدید خود دونالد ترامپ را «تهدیدی برای دموکراسی آمریکا» دانست و در مقابل، ترامپ اظهار کرد که در دوره رهبری بایدن، آمریکا به یک «ملت در حال شکست» بدل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا یک روز پیش از سومین سالگرد حمله به کنگره ایالات متحده در ششم ژانویه ۲۰۲۱، در یک سخنرانی تندوتیز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا و نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را تهدیدی اساسی برای دموکراسی دانست و از رای‌دهندگان آمریکایی خواست تا برای حفاظت از «مردم‌سالاری آمریکا» او را در مقام ریاست‌جمهوری ابقا کنند.

به گزارش روزنامه گاردین، بایدن گفت: آیا آرمان مقدس آمریکا هنوز هم دموکراسی است؟ من این وعده را به شما می‌دهم که حفاظت از دموکراسی آمریکایی را مانند گذشته به‌عنوان آرمان اساسی ریاست‌جمهوری خود بدل کنم. هم‌زمان با شروع این سال انتخاباتی، باید صریح باشیم: در این انتخابات دموکراسی به رأی گذاشته می‌شود.

او در ادامه ترامپ را به تلاش برای تضعیف نظام حکمرانی آمریکا متهم کرده و او را یک حاکم خودکامه خواند که در صورت پیروزی، هیچ هدفی بجز انتقام گرفتن از رقبای سیاسی خود نخواهد داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا یادآور شد که ترامپ اخیراً در یک سخنرانی اذعان کرده است در صورت پیروزی در انتخابات، در روز نخست ریاست‌جمهوری خود حکومتی مستبدانه خواهد داشت.

بایدن ترامپ را به تلاش برای کسب قدرت از طریق خشونت سیاسی متهم کرد و گفت که این رویکردها شبیه به سیاست‌های آلمان نازی هستند.
بایدن در سخنرانی خود ترامپ را با رایش سوم آلمان مقایسه کرد و گفت: او مخالفان خود را حشرات موذی می‌داند، می‌گوید خون آمریکایی‌ها مسموم شده و دقیقا از همان ادبیاتی استفاده می‌کند که در آلمان نازی استفاده می‌شد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه با بیان اینکه هدف ترامپ از شرکت در انتخابات خدمت به مردم آمریکا نیست، گفت که او به دنبال اهداف شخصی است و تهدیدی که در گذشته از سوی ترامپ متوجه دموکراسی بود، در آینده نیز برقرار خواهد بود.

این سخنان بایدن در شامگاه جمعه، پنجم ژانویه مطرح شد؛ یعنی یک روز پیش از سالگرد حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ توسط نمایندگان کنگره. ترامپ همچنان از کسانی که به ساختمان کنگره حمله کرده و بسیاری از آنان در حال حاضر در زندان هستند، دفاع می‌کند. او وعده داده که در صورت پیروزی در انتخابات، آنان را مورد عفو قرار خواهد داد.

بایدن در این باره گفت: ترامپ همان‌طور که سعی کرد انتخابات را به نفع خود بدزدد، می‌خواهد با تاریخ هم چنین کاری کند. اما ما حقیقت را می‌دانیم، چون آن را با چشمان خود دیده‌ایم.

او در ادامه گفت که یورش هواداران ترامپ به کنگره «نه یک تظاهرات مسالمت‌آمیز، بلکه یک شورش بود. آن‌ها شورشی بودند، نه وطن‌پرست. آنان نه برای دفاع از قانون اساسی، بلکه با هدف تخریب آن به کنگره رفته بودند.»

در مقابل، ترامپ که شامگاه جمعه در میان هواداران خود در ایالات آیووا سخنرانی می‌کرد، به این اظهارات جدید بایدن علیه خود واکنش نشان داد.

او با ترسیم تصویر سیاهی از وضعیت ایالات متحده، آن را «یک ملت در حال شکست» خواند که گریبان‌گیر «تروریست‌ها» و مهاجرانی است که با گریز از بیمارستان‌های روانی، از مرز مکزیک وارد این کشور می‌شوند.

او با بیان این که اظهارات بایدن مصداق «هراس‌پراکنی» است، گفت: بایدن نمی‌تواند درباره حتی یک موضوع که برای آمریکایی‌های سخت‌کوش اهمیت دارد، صحبت کند. او شما را ناامید و به شما خیانت کرده است.

ترامپ در انتقاد از بایدن به این مقدار بسنده نکرده و در ادامه لکنت زبان او را به سخره گرفت. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، بایدن نخستین رئیس‌جمهوری آمریکاست از لکنت زبان رنج می‌برد؛ مشکلی که از کودکی با او همراه بوده است.

ترامپ همچنین در واکنش به اظهارات بایدن درباره شورش ششم ژانویه، گفت افرادی که به دلیل حضور در آن تجمع به زندان افتاده‌اند، در واقع به گروگان گرفته شده‌اند. او با تکرار این ادعا که شورش ششم ژانویه با توطئه اف‌بی‌آی انجام شد، درباره بازداشتی‌ها گفت: ماجرای آن‌ها یکی غم‌انگیزترین اتفاقات تاریخ کشور ماست. تا کنون در طول تاریخ با هیچ‌کس تا این حد برخورد بد صورت نگرفته است.

او در ادامه اظهارات بایدن درباره تلاش خود برای از بین بردن دموکراسی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آن‌ها از دولت به‌عنوان سلاح (علیه من) استفاده می‌کنند و بعد می‌گویند که من دموکراسی را تهدید می‌کنم!

تراپ گفت: اگر نگاهی به آنچه که او در مرزها یا تورم، یا ارتش ما در آن روز وحشتناک در افغانستان انجام داد، بیندازید، به کارهایی که او با انرژی انجام داده است – در سراسر جهان، ما به عنوان یک کشور، مایه شرمساری شده‌ایم.

false
true
false
false

true