×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ترکیه الحاق اراضی اوکراین به خاک روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد

ترکیه الحاق اراضی اوکراین به خاک روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد

اخبار بین الملل پایشگر- وزارت خارجه ترکیه امروز (شنبه) اقدام روسیه در ضمیمه کردن چهار منطقه اوکراین به خاک خود را محکوم کرد و گفت این تصمیم “نقض آشکار” قوانین بین‌المللی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه عضو ناتو از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، کانال‌های دیپلماتیک فعال‌ را دنبال می‌کند. آنکارا با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالف است و با مسکو و کی‌یف، همسایگانش در دریای سیاه ارتباط نزدیک دارد. همچنین ترکیه از حمله روسیه انتقاد کرده و هواپیماهای بدون سرنشین مسلح را به اوکراین فرستاده است.

وزارت امور خارجه ترکیه امروز گفت که ضمیمه شدن شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را در سال ۲۰۱۴ به رسمیت نشناخته و حال هم تصمیم روسیه برای الحاق چهار منطقه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا را رد می‌کند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: این تصمیم که نقض آشکار اصول ثبت شده قوانین بین‌المللی است، پذیرفتنی نیست. ما بار دیگر حمایت خودمان را از حل و فصل این جنگ که شدت آن در حال افزایش است، بر پایه یک صلح عادلانه که از طریق مذاکرات حاصل شود، اعلام می‌کنیم.

روز جمعه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه الحاق این چهار منطقه به خاک فدراسیون روسیه را اعلام کرد و وعده دارد که مسکو در “عملیات نظامی ویژه” خود، در شرایطی که او با عقب‌گردهای نظامی جدی مواجه است، “پیروز” خواهد شد.

اظهارات او پس از آن مطرح شد که روسیه یک سری رفراندوم در مناطق تحت کنترلش در اوکراین برگزار کرد. دولت‌های غربی و کی‌یف این رای‌گیری را “نقض قوانین بین‌المللی، مبتنی بر زورگویی و نمونه غیرمعرف” دانسته‌اند. به دنبال آن ایالات متحده، انگلیس و کانادا تحریم‌های جدیدی را اعلام کردند.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین روز جمعه پس از صحبت‌های پوتین گفت که کشورش خواستار تسریع فرایند عضویت در ائتلاف نظامی ناتو شده و تا زمانی که پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باشد با روسیه مذاکره نخواهد کرد.

false
true
false
false

true