×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
تغییرات شکسپیرگونه، پاشنه‌آشیل مدیران ارشد/ صنعت بیمه نه به مهاجرت، به انقلابی اساسی نیاز دارد

تغییرات شکسپیرگونه، پاشنه‌آشیل مدیران ارشد/ صنعت بیمه نه به مهاجرت، به انقلابی اساسی نیاز دارد

اخبار بانک و بیمه پایشگر– شرکت‌های بیمه این روزها حال و روزگار خوشی ندارند و در غیاب کرسی خالی رئیس کل، و تغییرات کلیدی مدیریتی، اما دیرهنگام، همچنان دکلمه معروف” شکسپیر” را با خود زمزمه می‌کنند: بودن یا نبودن، مساله این است!
به گزارش خبرنگار بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، یکی از عناصر اصلی و کلیدی صنعت بیمه، کیفیت خدمات رسانی به بیمه‌گذاران، انسجام مدیریتی، سطح مناسب تبلیغات در رسانه‌ها و شاخص‌های مالی معتبر است که در این میان البته یکی از مهم‌ترین آنها مربوط به عملیات حق بیمه، نسبت خسارت، ضریب خسارت، ضریب سود بیمه‌گری، توانگری مالی و اعتبار شرکت در بین افکار عمومی جامعه است.
هر چند برغم معرفی نشدن رئیس کل جدید بیمه مرکزی، مهاجرت برخی از مدیران ارشد این صنعت از شرکتی به شرکت دیگر شتاب گرفته تا حداقل رضایت نسبی مسوولان ارشد اقتصادی جلب شود، اما با این حال به نظر نمی‌رسد این سطح از تغییرات بتواند موجب تحول اساسی در صنعت بیمه شود، زیرا مدیران ارشد این نهاد مهم بازرگانی هر چه که در چنته داشتند، در طول سال‌های گذشته رو کردند و اکنون باید طرحی نو ریخت و نگاه‌ها معطوف به وقوع انقلابی اساسی در صنعتی باشد که شاید یکی از مهمترین اضلاع نهادهای مالی اقتصاد کشور محسوب می‌شود.
همانگونه که اشاره شد، رشد حجم فروش شرکت‌های بیمه تا حدود زیادی به عواملی از قبیل کیفیت سرویس‌دهی، سطح تبلیغات و اعتبار شرکت در اذهان جامعه، توانمندی‌ها و انسجام مدیریتی بستگی دارد. اما توانمندی‌های مالی و فنی و کیفیت تطابق دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت عاملی مهم تلقی می‌شود و این امر با استناد به انواع شاخص‌های مالی قابل رصد است.
بررسی وضعیت صنعت بیمه طبق گزارش منتشر شده از سوی بیمه مرکزی نشان می‌دهد که در ظاهر اگر چه میزان تولید حق بیمه در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته، اما خسارات پرداخت شده نیز به ویژه در حوزه بیمه‌های درمان بسیار قابل توجه است که ناشی از وضعیت نامطلوب بیمه‌ها و عملکرد نه چندان مناسب مدیران ارشد این صنعت است.

 

این گزارش تحلیلی نشانگر آن است که قطعا برای ادامه حیات شرکت‌های بیمه نیاز به تغییرات اساسی در حوزه‌های کلان مدیریتی احساس می‌شود، زیرا تغییرات سطحی انجام شده نه تنها کافی نیست، بلکه اصولی هم نبوده و نشان از ادامه‌دار بودن اختلافات سلیقه‌ای بین تیم اقتصادی دولت از یک سو و عدم برنامه‌ریزی مناسب برخی مدیران عامل برای خروج از بحران ناخواسته، از سوی دیگر است که هر کدام از آنها سیاستی را در پیش می‌گیرند که با سیاست همکاران دیگر خود در تضاد است.
اطلاعات عملکرد شرکت‌های بیمه در سال مالی ۱۳۹۹ حاکی است که صنعت بیمه در این سال ضریب خسارت حدود ۸۹ درصدی را متحمل شده و متاسفانه راهکار مناسبی از طرف رئیس کل و یا نهادهای ناظر برای سامان دادن به این وضعیت ارائه نشده است.
هر چند میزان ضریب خسارت و به تبع آن سود و زیان دوره نیز به تنهایی تصویر روشنی از بهره‌وری و کارآیی در عملیات یا کسب رضایت مشتری ارائه نمی‌دهد؛ چراکه حساب‌آرایی در ذخایر فنی به‌عنوان اهرمی برای بهبود شکل ظاهری صورت‌های مالی، همواره موجب ابهاماتی در ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و در نهایت عدم اتکای صرف به این شاخص‌ها می‌شود.
اینها همه نشانگر آن است که صنعت بیمه با ادامه این وضعیت کج‌دار و مریض راه به جایی نمی‌برد و در عمل باید انقلابی اساسی در این صنعت رخ دهد تا شاهد شکوفایی دوباره آن در عرصه اقتصاد باشیم.
نگرانی برخی مدیران ارشد هم از بودن یا نبودن در کرسی‎های مدیریتی خود نیز باعث تشدید وضعیت بحرانی این روزهای صنعت بیمه شده است.
“پایشگر” همانگونه که پیش از این هم وعده داده بود، با هدف شفاف‌سازی افکار عمومی و در جهت تقویت عملکرد صنعت بیمه در روزهای آینده گزارش‌های تحلیلی خاصی از تحولات و رخدادهای شرکت‌های بیمه داخلی منتشر می‌کند تا شاید به شتاب در وقوع انقلاب بیمه‌ای منجر شود.

false
true
false
false

true