×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
دیپلمات روس: در صورت اعزام نیرو به اوکراین، اروپا نا آرام می‌شود

دیپلمات روس: در صورت اعزام نیرو به اوکراین، اروپا نا آرام می‌شود

اخبار بین‌الملل پایشگر– سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان در واکنش به اظهارات مطرح شده درباره اعزام نیرو از کشورهای عضو ناتو به اوکراین برای مصاف با روسیه گفت: در صورت اعزام نیروهای ناتو، رویارویی بیشتر می شود و یقینا این موضوع، ناآرامی را برای اروپا به ارمغان خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، آندری ژیلتسوف در عین حال یادآور شد که از این روند،‌ این ایالات متحده آمریکا است که منتفع می شود.
این دیپلمات روس که از بهمن‌ماه ۱۴۰۲ فعالیت خود را به عنوان سرکنسول روسیه در اصفهان آغاز کرده است، خاطرنشان کرد:‌ برای واشنگتن حفظ تنش نظامی-سیاسی و دامن زدن به درگیری های نظامی در نقاط مختلف دنیا مهم است؛ این امر به ایالات متحده آمریکا امکان رفع مشکلات داخلی سیاسی، اقتصادی، نظامی-فنی و غیره که اخیرا در آنها غرق شده است را می دهد.

نمی‌توانیم اقداماتی که به طور بالقوه برای منافع ما خطرناک است را نادیده بگیریم
سرکنسول روسیه در اصفهان خاطرنشان کرد:‌ قبل از هرچیز باید تاکید کنم که روسیه هیچ کدام از کشورهای ناتو را تهدید نمی کند، همچنانکه آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه، چندین بار تأکید کرده است که مسکو برنامه ای برای جنگ با این ائتلاف ندارد.
وی تصریح کرد: تمام مباحث مطرح‌شده در غرب درباره تهدید روسیه، عامدانه و با هدف ترساندن مردم این کشورها به منظور دریافت پول از آنها است.
ژیلتسوف خاطرنشان کرد: مسکو در طی عملیات ویژه نظامی از مردمان خود در مناطق تاریخی روسیه محافظت می کند. روسیه هیچ گاه به سمت مرزهای ناتو حرکت نکرده است، اما این بلوک غرب است که چندین بار به سمت شرق گسترش داشته است.
وی ادامه داد: طبیعتا ما نمی توانیم اقداماتی که به طور بالقوه برای منافع ما خطرناک است را نادیده بگیریم.
این دیپلمات روس یادآور شد:‌ مستشاران ناتو مدت هاست که در اوکراین حضور دارند و تجهیزات نظامی چند میلیارد دلاری از کشورهای عضو این ائتلاف نظامی در حال ارسال به کی‌یف است.

آنچه که برای غرب خوشایند بود
سرکنسول روسیه در اصفهان در بخش دیگری از این گفت و گو به ریشه‌های شکل‌گیری مناقشه اوکراین پرداخت و گفت: اگر کودتای اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی توسط غرب صورت نمی گرفت و پرورش و حمایت آشکارا از نیروهای ضد روسی و فاشیستی در این کشور نبود، در آن صورت تا به امروز کریمه همچنان بخشی از اوکراین بود و مناطق شرقی این کشور نیز همین طور.
وی ادامه داد: در این صورت، اوکراینی پر رونق وجود داشت که می توانست از موقعیت ژئواستراتژیک خود میان شرق و غرب با ثروت منابع طبیعی، ظرفیت بالای علمی و فنی و صنعتی که از زمان اتحاد جماهیر شوروی به ارث برده بود؛ نهایت بهره را ببرد.
ژیلتسوف خاطرنشان کرد: می‌خواهم یادآوری کنم که اوکراین به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی، بعد از روسیه، قدرتمندترین و پیشرفته ترین در تولید موشک و هواپیما، کشتی سازی، تولید موتورهای هواپیما و کشتی، صنعت خودروسازی، الکترونیک، تولیدات نظامی و بسیاری از موارد دیگر بود.
وی افزود: دقیقا در اوکراین بخشی از ارتش شوروی مجهز به مدرن ترین سلاح ها مستقر بود. اوکراین یکی از سه جماهیری بود که نیازی به دریافت کمک هزینه نداشت. این همه قدرت کجا رفت؟
این دیپلمات روس یادآور شد: دردوران پس از شوروی، ما پروژه های مشترک بسیاری با کی یف در زمینه‌هایی همچون هوانوردی، اکتشافات فضایی، انرژی و بسیاری موارد دیگر داشتیم اما این امر برای غرب خوشایند نبود.

سیاست‌های غرب ناشی از بی‌خردی و دیوانگی است
سرکنسول روسیه در اصفهان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا نیز با تأکید بر اینکه شکست استراتژیک روسیه غیرممکن است، گفت: سیاست بلوک غرب در استفاده ابزاری از مناقشه اوکراین، همراه با بی‌خردی یا دیوانگی و یا هر دوی آن است.
وی افزود:‌ برخورداری از قدرتمندترین «سه گانه اتمی»، روحیه و ویژگی مردم روسیه، آرزوی برخی از سیاستمداران غرب در این زمینه را به خیال واهی تبدیل می کند.
ژیلتسوف خاطرنشان کرد: تلاش‌های غرب در این زمینه تنها منجر به کشته شدن مردمان بی گناه و رنج‌های بیشماری، بیش از همه برای مردم اوکراین می شود که به عنوان ابزاری برای دستیابی به هدف واهی مورد سوء استفاده قرار می گیرند. این سیاست بلوک غرب را بی خردی یا دیوانگی یا هر دوی آن با هم می دانیم.

رئیس‌جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.
ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی را که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد. این عملیات نظامی تاکنون ادامه دارد و کشورهای غربی ضمن اعمال تحریم‌ها بر روسیه، سلاح و مهمات در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

اظهارات اخیر مقامات لندن و پاریس درباره دور تازه حمایت تسلیحاتی و نیروی نظامی از کی‌یف، واکنش مسکو را در پی داشت و سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفیران انگلیس و فرانسه به این وزارتخانه احضار شدند.
امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مصاحبه‌ای با تکرار اظهارات سابق خود در حمایت از کی‌یف تصریح کرد که اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند. ‌هم‌زمان دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس نیز در جریان سفر به کی‌یف از آمادگی کشورش برای ارسال سلاح‌های دوربرد به اوکراین خبر داد و سخنانی مبنی بر اینکه کی‌یف حق استفاده از این سلاح‌ها در حمله به روسیه را دارد،‌ مطرح کرد.
وزارت امور خارجه روسیه به دنبال احضار پیر لوی سفیر فرانسه در مسکو اعلام کرد: اظهارات مکرون در مورد امکان اعزام نیروهای فرانسوی و ناتو به اوکراین به طرز قابل توجهی بدون تفکر بیان شده و غیر مسئولانه است.
در جریان احضار نایجل کیسی سفیر انگلیس، وزارت امور خارجه روسیه اعتراض شدید خود را به سخنان دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس درباره حق کی‌یف برای ضربه‌زدن به روسیه با سلاح‌های انگلیسی را اعلام کرد.
بنا بر این گزارش، در این جلسه احضار به سفیر انگلیس در مسکو هشدار داده شد که پاسخ به حملات اوکراین با استفاده از تسلیحات انگلیسی در خاک روسیه می‌تواند هرگونه تاسیسات و تجهیزات نظامی انگلیس در خاک اوکراین و فراتر از آن باشد.

false
true
false
false

true