×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
زنانه‌ترین غرفه نمایشگاه کتاب/ فقط معرفی می‌کنیم

زنانه‌ترین غرفه نمایشگاه کتاب/ فقط معرفی می‌کنیم

اخبار فرهنگی هنری پایشگر- «روایت زنان» غرفه ای است از یک گروه دانشجویی جهادی واقع در سی و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران، که کتاب‌های ارزشمند در حوزه زنان را به علاقه‌مندان معرفی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ، تمامی کتاب‌هایی که در این غرفه چیده شده‌اند، زنانه هستند. علاوه بر این که قهرمان‌داستان‌ها و خاطرات زنان هستند، بر روی کتاب‌ها هم تصویری از یک زن موفق نقش بسته است. کتاب‌هایی چون فهیمه، فرنگیس، دا، خاطرات ایران، حوض خون، به من دست نزن، من میترا نیستم، تنها گریه کن و آرام جان در ردیف اول کتاب‌های چیده شده خودنمایی می‌کند. غرفه‌داران «روایت زن» یک گروه دانشجویی هستند که از شهرهای مختلف ایران دور هم جمع شده‌اند.

کتاب فرنگیس، خاطرات فرنگیس حیدرپور اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع مقدس به قلم مهناز فتاحی است که به روایت خاطرات زنی شجاع که در مقام دفاع توانست سرباز دشمن را اسیر کند و نیروی دشمن را به خاک و خون بکشاند، می‌پردازد.

کتاب من میترا نیستم نیز روایتی است از زندگی دختری نوجوان و انقلابی به نام زینب کمایی که در ابتدای دهه شصت و در کوران تحرکات شوم سازمان منافقین، به دلیل فعالیت های مذهبی – سیاسی‌اش مورد خشم و کینه اعضای این گروه قرار می‌گیرد.

به من دست نزن روزنوشت‌های کرونایی یک نویسنده خانه‌دار است. تلاش این زنان هرگز به اندازه تلاش کادر درمان و مدیران و مسئولان، دیده نخواهد شد؛ اما ثبت و ضبط آن‌ برای گم‌نشدن تاثیرات مهم زنان‌ خانه‌دار در تاریخ و ابراز همدردی و انتقال تجربه‌‎ها ضروری است.

نمی‌فروشیم؛ فقط معرفی می‌کنیم

بنفشه عبدلی دانشجوی عضو گروه جهادی «شکرانه ۱۳» که مسئولیت این غرفه را بر عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: در این غرفه زنان قهرمان قرن از قبل دفاع مقدس تا شیوع کرونا را در قالب کتاب معرفی می‌کنیم. سال پیش هم چنین غرفه‌ای در نمایشگاه داشتیم و خانواده‌های شهدای پرستار کرونا، مدافعان حرم و خبرنگاران شهید را به غرفه‌مان دعوت کردیم.

وی افزود: آثار معرفی شده توسط ما کتاب‌هایی است که درباره زنان نوشته شده است. در برخی کتاب‌ها نیز زنان راوی هستند. مثلا در کتاب حوض خون شخصیت اصلی جزو پرستارانی است که در زمان جنگ اندیمشک به رزمندگان خدمت‌رسانی کرده است. او خاطراتش را در این کتاب روایت می‌کند. کتاب زن آقا هم راجع به خاطرات یک خانم است که همسرش روحانی بوده. او و همسرش برای ماموریت به جنوب ایران می روند و با چند نفر مواجه می‌شوند که خیلی خرافاتی هستند. برای این خانم اتفاقات جالبی می‌افتد.

او با یادآوری این نکته که در غرفه روایت زنان کتابی فروخته نمی‌شود، توضیح داد: ما فقط کتاب‌ها را نشان می‌دهیم و راهنمایی می‌کنیم که اگر دوست داشتید از کدام غرفه بخرید. کار ما معرفی کتاب است. یک سری از علاقه‌مندانی که به نمایشگاه کتاب می‌آیند کتاب خودشان را مشخص نمی‌کنند و نمی‌دانند چه چیزی می‌خواهند بخرند. من و دوستانم یک سری از کتاب های مفید را جمع کردیم که به دیگران معرفی کنیم. در طول سال هم این کار را در فضای مجازی انجام می‌دهیم. یک کانال داریم که آنجا هم کتاب ها را معرفی می‌کنیم.

false
true
false
false

true