×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ساختن سریال و برپایی نمایشگاه مشکل صنعت بیمه نیست/ نهادهای ناظر! سکوت فایده ندارد/ ماشه را بچکانید

ساختن سریال و برپایی نمایشگاه مشکل صنعت بیمه نیست/ نهادهای ناظر! سکوت فایده ندارد/ ماشه را بچکانید

اخبار بانک و بیمه پایشگر– صنعت بیمه کشور مدت‌هاست که دچار روزمرگی و خودزنی شده و نهادهای ناظر هم متاسفانه در لاک دفاعی فرو رفته و همچنان به سکوت خود ادامه می‌دهند.
به گزارش خبرنگار بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، حال و هوای شرکت‌های بیمه در حال حاضر چندان مساعد نیست و از هر گوشه و برزن صدای ناکوکی از وضعیت ناگوار به گوش می‌رسد. قبلا هم گفتیم و نوشتیم و اکنون هم بار دیگر می‌گوییم آقایان ناظر در صنعت بیمه! به گوش و به هوش باشید.
فیلم‌ها و کلیپ‌های منتشر شده در فضای مجازی به طور مستقیم نه تنها برخی از شرکت‌های بیمه، که صنعت نیمه جان بیمه را نشانه گرفته و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود و پاسخ درخوری به آن داده نشود، در آینده نزدیک موج رسوایی دامنگیر فعالان این صنعت خواهد شد.
اگر چه مدیران ارشد شرکت‌های بیمه مورد هجمه قرار گرفته به طور مستقیم یا غیر مستقیم نکات مطرح شده در ویدئوهای منتشر شده را تکذیب کرده و تلاش کردند هرگونه شائبه فساد و سوء استفاده‌های مالی را رد کنند، اما متاسفانه باید به این حقیقت تلخ اعتراف کرد که مدت‌هاست بازار بیمه به حال خود رها شده و از داشتن سایه پدری دلسوز محروم است.
هنوز افکار عمومی فراموش نکردند که چندی قبل انتشار یک محتوای نمایشی با محوریت محصولات بیمه‌ای به بهانه طنزپردازی، واکنش بیمه مرکزی به عنوان ناظر عملکرد صنعت بیمه را به دنبال داشت.
افزایش ضریب نفوذ بیمه در گرو شناسایی ظرفیت‌‎ها و خدمات آن به مردم است اما فعالان این صنعت پیش از سودآوری و منافع مادی خود به اخلاق حرفه‌ای و اخلاق حاکم بر جامعه پایبندند و تبلیغات نامناسب را بر نمی‌تابند. این بخشی از پاسخی است که روابط عمومی بیمه مرکزی در برخورد با این محتوا مدتی پیش منتشر کرد.
بیمه مرکزی همچنین اعلام کرد که برابر آیین نامه‌های مصرح و دقیقی که از سوی نهاد ناظر صنعت بیمه به تمامی ارکان این صنعت ابلاغ شده، تبلیغات در فضای مجازی مانند فضای رسمی در چارچوب مشخصی اعلام شده که تخطی از آن تبعاتی را بدنبال خواهد داشت.
سوال اساسی اکنون این است که چرا نهاد ناظر پس از گسترش رسوایی‌ها در این صنعت به اصل ماجرا ورود نمی‌کند و مهر سکوت بر لبان خود نشانده است؟ چرا بعد از انتشار محتوای تبلیغی مورد اشاره بلافاصله واکنش نشان داد، ولی اکنون کاملا منفعل است و سخنی بر زبان نمی‌آورد؟

 


آیا خالی بودن کرسی رئیس کل بیمه مرکزی توجیه قانع کننده‌ای برای وضعیت حاضر است؟ سکوت نهاد ناظر از یک طرف، تعلل و تردید وزارت اقتصاد در معرفی رئیس کل جدید از طرف دیگر و پرونده کاری پرخطا و اشتباه برخی از مدیران ارشد صنعت بیمه هم از سوی دیگر، همه و همه دست به دست هم دادند تا در روزهای آخر سال، شاهد وقوع رویدادهایی باشیم که اصلا زیبنده این صنعت نیست.
همانطور که در اخبار می‌بینیم و می‌شنویم، فساد در لایه‌های مدیریتی برخی نهادهای اقتصادی رسوخ کرده که متاسفانه صنعت بیمه هم از آن مستثنی نیست، اما چاره آن هم سکوت نیست و باید نهادهای نظارتی پیش از پیش به این امر ورود کرده و با تطهیر چهره این صنعت از طریق پاکسازی عناصر فاسد احتمالی، اعتماد مردم و بیمه‌گذاران را جلب کنند.
بازار بیمه بیشترین صدمه و لطمه را از چند سال قبل و از زمانی که مدیران غیر بیمه‌ای و غیر متخصص اداره امور صنعت را عهده دار شدند، متحمل شد و وضعیتش زمانی بحرانی‌تر شد که به جای برخورد با متخلفان، سکوت، چاره کار شد!
برکناری برخی از مدیران ارشد این صنعت از سوی بیمه مرکزی طی ایام اخیر شاید مرهمی بر زخم‌های عمیق فعالان این صنعت باشد، اما فقط مسکنی موقت برای بیمار رو به احتضار است. اکنون وضعیت شرکت‌های بیمه در نبود رئیس کل دچار آشفتگی شده و هر روز از هر گوشه زمزمه یا شایعه جدیدی در باره سکانداران جدید به گوش می‌رسد.
آش آنقدر شور شده که برخی از آقایان علنا با التماس و خواهش و تمنا و شدت بخشیدن به رایزنی‌های خود، برغم نداشتن رزومه کاری قابل توجه و مدیریتی در صنعت، هر طور که شده طالب صندلی ریاستی هستند که حقشان نیست، اما تصور می‌کنند با پول و پارتی و رفیق بازی می‌توانند به ناحق بر آن جلوس کنند.
ای کاش به جای ساختن سریال‌های تلویزیونی، نواختن زنگ بیمه به صورت نمادین در مدارس و برپایی نمایشگاه‌هایی که هدف اصلی آن پز دادن مدیران در غرفه‌های میلیونی بدون دستاورد خاص است، ریشه فساد در این صنعت با چکاندن ماشه خلاص به سوی متخلفان خشکیده شود تا حداقل از این پس مدیرانی وارد صنعت شوند که پاکدست‌تر بوده و بدون توجه به رانت‌های متعدد مدیریتی و اطلاعاتی، فقط و فقط به فکر منافع بیمه‌گذار، سهامدار و مردم باشند تا از این طریق صنعت بیمه هم نفسی تازه کند.

*پایشگر در آینده‌ای نزدیک در باره پرونده مدیریتی مدیران ارشد صنعت بیمه گزارش‌هایی را با هدف بررسی و ریشه یابی فساد و ضرورت برخورد با این معضل بیمه‌ای منتشر خواهد کرد تا شاید آبروی از دست رفته فعالان این بازار، با انتشار حقایقی تازه بازگردد.

false
true
false
false

true