×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
قوانین دست و پاگیر در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ هدف دفتر هنرهای تجسمی شفاف سازی است، نه محدودیت/ بازارهای موقت جایگزین حراج ها می شود

 

قوانین دست و پاگیر در زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی/ هدف دفتر هنرهای تجسمی شفاف سازی است، نه محدودیت/ بازارهای موقت جایگزین حراج ها می شود

 

گروه فرهنگی هنری پایشگر- به عنوان مرکز هنرهای تجسمی، نباید مداخله مستقیم در خلق آثار هنری داشته باشیم، بلکه باید شرایطی فراهم کنیم که هنرمندان به بهترین شکل آثار خود را خلق کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر،محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر در نشست خبری خود با رسانه ها گفت: اداره کل هنرهای تجسمی وزرت فرهنگ و ارشاد اسلامی بالاترین عرصه هنرهای تجسمی کشور است که اکنون با ماموریت اصلی خود فاصله دارد هر چند همچنان بدون رقابت به کار خود ادامه می دهد و تعداد زیادی هنرمند در رشته های ده گانه هنری فعالیت دارند.این جامعه بسیار پر مخاطب ، نجیب و مظلوم در عرصه هنرهای تجسمی همانند رشته های سینما، موسیقی و نمایش سلبریتی هایی ندارند که صدای خود را به مردم برسانند.

محمد خراسانی زاده با اشاره به این که مرکز هنرهای تجسمی باید به معنای تسهیل گری، ریل گذاری و استاندارسازی را برای هنرمندان تجسمی فعال کند، گفت: در همین راستا با نهادها و سازمان هایی وارد گفت وگو شدیم و همچنین اخیرا با دوستانمان در مجلس، اتفاق خوبی رقم خورده است و چالش عرصه “حراج “ها به” نام بازارهای موقت” حل شده است.

وی با اشاره به تدوین سند هنرهای تجسمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطر نشان کرد: سطح مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک تکلیف قانونی رقم خورده که سندی تنظیم شود که هنوز جمع بندی نشده و این سند می تواند پایه سیاست گذاری ها در حوزه هنرهای تجسمی باشد.همچنین شورای مجسمه و یادمان وظیفه سیاست گذاری دارد وفعالیت آن آغاز شده است و در این شورا، دستگاه های مجموعه های مختلف مثل وزارت راه و شهرسازی، بنیاد شهید و شهرداری با ما همکاری می کنند.

وی با اشاره به پیگیری بحث اقتصاد هنر در دفتر هنرهای تجسمی افزود: یکی دیگر از مواردی که پیگیر آن هستیم پرداختن به نیازمندی های عرصه اقتصاد هنر در حوزه تجسمی است؛ در همین راستا موضوع حراج ها بیشتر مورد توجه واقع شده است. از طرفی  پدیده های نمایشگاهی به دلیل خلا قانونی مشکلاتی دارند که در صدد رفع آنها هستیم.

وی با اشاره به همکاری و تعامل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگارخانه ها گفت: نگارخانه ها باید زمینه معرفی هنرمندان تجسمی را فراهم کنند و بازار فروش آثار هنری را به پیش ببرند و حتی در رویدادهای فرا ملی بخشی از آثار هنری را به بازارهای دنیا معرفی کنند که با توجه به شرایط فعلی این بخش هم با چالش های زیادی مواجه است.البته گاهی هنرمندان از وزارت ارشاد دلخور هستند و  برای دلجویی از آنها در برنامه ها و نمایشگاه های آنان حضور پیدا می کنیم.

خراسانی زاده با اشاره به اهمیت موزه هنرهای معاصر افزود:موزه هنرهای معاصر تهران مهمترین موزه هنری غرب آسیا است و ما مهمترین گنجینه آثار هنری غرب را خارج از غرب در این موزه داریم و این عنوان و جایگاه دلیل اصلی حضورش باید این باشد که به هنرهای معاصر کشور خط دهی کند . درواقع این موزه باید خط شکن باشد.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آمادگی حضور ایران در جشنواره ونیز در سال آینده خبر داد و گفت: علاقه مندیم تا سال آینده هنرمندان ایرانی در پاویون بینال ونیز حضور داشته باشند.همچنین هفتمین دو سالانه خوشنویسی را پاییز امسال به میزبانی قزوین برگزار می کنیم. همچنین تلاش داریم همزمان با برگزاری دوسالانه در قزوین، در تهران هم بخشی از کارها را به نمایش بگذاریم.

وی در ادامه در پاسخ به انتخاب دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت: جشنواره تجسمی فجر برخلاف سایر جشنواره فجر یک جشنواره نیست و ۱۰ جشنواره است و از این حیث قابل اهمیت است ما برخلاف دیگر جشنواره های هنری فجر دبیر نداریم، دبیرکل داریم و دبیرهای ۱۰ گانه داریم؛ در خصوص شخص دبیر تصمیم گیری شده است و رایزنی با هیئت دبیران و داوران صورت گرفته است؛ انتخاب دبیر در شورای سیاستگذاری برای ما مسئله بسیار مهمی بود و نگاهمان این بود که دبیرکل جشنواره نسبت به گزینه های متعددی که داریم جوان تر باشد و همچنین در جشنواره های پیشین فجر به عنوان دبیرکل انتخاب نشده باشد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار پایشگر مبنی بر قانونمند کردن هنرهای تجسمی  و اینکه آیا او تصور نمی‌کند که در بحث هنر باید شأن قانون‌گذاری را با احتیاط بیشتری پیش گرفت؟ اظهار کرد: باید اشاره کنم که قانونمندی حد ندارد. قانونمندی همواره خوب است، اما باید بین شأن ستادی و شأن جایگاه اثر هنری تفکیکی قائل شویم. گاه در جایگاه مدیرکل هنر های تجسمی با یکدیگر گفت‌وگو می کنیم و شأن ستادی داریم. البته تنظیم‌گری و سیاست‌گذاری به معنی قانون‌گذاری نیست و شأن حاکمیت و حکمرانی است؛ به این معنا که ما در جایگاه ستاد باید شرایطی را فراهم کنیم که به صورت شفاف هنرمندان و کنشگران این عرصه بدانند که چگونه می‌توانند بهتر نقش‌آفرینی کنند و گله‌های آنان نیز در چارچوب شفاف قابل پیگیری باشد.

ما در جایگاه دولت نباید مداخله مستقیم در بسیاری از عرصه‌ها داشته باشیم. من قرار نیست در اداره کل هنرهای تجسمی، هنرمندانی را داشته باشم که خلق اثر کنند بلکه باید شرایطی فراهم کنم که هنرمندان به بهترین نحو خلق اثر کنند. طبیعتا تمام شأن هنری سر جای خود خواهد بود؛ مثلا در حوزه تنظیم‌گری اینکه بتوانیم مجموعه‌ای از ظرفیت‌های دولتی، بخش عمومی غیردولتی و بخش خصوصی را به طریقی در کنار یکدیگر قرار دهیم که به هنرمندان خدمت‌رسانی کنند این را در تنظیم‌گری در نظر خواهیم گرفت. قانونمندی سختگیرانه برای محدود کردن نیست بلکه شفاف‌سازی فرآیند و رفع انحصار است.

خراسانی زاده در پاسخ به پرسشی درباره افزودن آثار جدید به گنجینه موزه گفت: موزه طی سال‌های اخیر پشتیبانی لازم را نداشته که بتواند آثاری را پیش ببرد. پیشتیبانی‌ها برای ورود آثار جدید کمرنگ بوده است، البته در سال های بعد از انقلاب اسلامی آثاری وارد موزه شده و اقداماتی که در دهه ۸۰ برای بازگرداندن شاهنامه شاه طهماسب انجام شده ارزشمند بوده است. این یکی از گنجینه‌های مهم هنر ایران است. حتی آثاری هم به عنوان هدایا به موزه وارد شده که البته ما برای حفظ شأن موزه علیرغم لطف دوستان هر اثری را دریافت نمی‌کنیم.

وی با اشاره به تصویب بند  ه تبصره ۹ قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: بر اساس این بند تمامی دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت باید یک درصد از بخشی از بودجه خود را در زمینه فرهنگ هزینه کنند. سال گذشته البته دو درصد بود و مخیر بودند اما امسال یک درصد اعلام شده و مکلف هستند.

 

false
true
false
false

true