×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نبیه بری: لبنان فقط چند هفته می‌تواند خلأ ریاست جمهوری را تحمل کند

نبیه بری: لبنان فقط چند هفته می‌تواند خلأ ریاست جمهوری را تحمل کند

اخبار بین الملل پایشگر- رئیس پارلمان لبنان با هشدار درباره اینکه این کشور نمی‌تواند بیشتر از چند هفته شرایط موجود (خلأ در پست ریاست جمهوری) را تحمل کند، توافق برای تسریع در انتخاب رئیس جمهور جدید را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی به نقل از خبرگزاری آناتولی، طبق بیانیه دفتر نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، او در دیدار با رئیس و اعضای اتحادیه روزنامه‌نگاران این کشور، هشدار داد که لبنان نمی‌تواند بیشتر از چند هفته شرایط موجود را تحمل کند.

بری در این دیدار اظهار کرد: اولین اولویت، انتخاب رئیس جمهور جدید برای لبنان است و ما خواستار توافق درباره این مساله هستیم.

رئیس پارلمان لبنان در ادامه گفت: خداوند ما را متفاوت آفرید تا به یکدیگر گوش دهیم و با یکدیگر گفتگو کنیم.

او افزود: با افزایش بحران‌ها که بزرگترین آنها بحران اقتصادی است، ۸۰ درصد مردم لبنان زیر خط فقر قرار گرفتند و علاوه بر آن در بحران برق ما ده‌ها میلیارد هزینه کرده و با صندوق بین‌المللی پول گفتگو کردیم و همه اینها باید به تسریع در انتخاب رئیس جمهور منجر شود.

رئیس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه هر هفته خواستار برگزاری جلسه‌ای جهت انتخاب رئیس جمهور خواهد شد، هشدار داد: لبنان احتمالا بتواند چند هفته تحمل کند اما نمی‌تواند بیشتر از این تحمل کند و کشور و ملت آن نمی‌توانند وخامت بیشتری را تاب آورند.

بری با اشاره به اینکه تمامی اختلاف‌نظرها در لبنان با گفتگو و توافق برطرف شده‌اند، از جمله توافقنامه طائف (۱۹۸۹) تا دوحه (۲۰۰۸) تا گفتگوهای داخلی، فاش کرد: دستورکار گفتگویی که قصد داشتم برگزار کنم، تنها برای توافق درباره انتخابات ریاست جمهوری بود.

همچنین او گفت: وضعیت امنیتی لبنان تقویت شده و لبنانی‌ها به آگاهی رسیده‌اند که مانع از کشیده شدن آنها به آتش جنگ و درگیری می‌شود.

به گفته برخی ناظران، توافق درباره انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در انتظار توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و چه بسا به توافق ترسیم مرزهای دریایی که ۲۷ اکتبر گذشته با میانجی‌گری آمریکا امضا شد، مرتبط است.

دوره ریاست جمهوری در لبنان شش سال و غیر قابل تمدید است و تا شش سال پس از اتمام دوره اول امکان انتخاب مجدد فرد در این سمت وجود ندارد. از ابتدای سپتامبر گذشته نمایندگان پارلمان لبنان چهار بار در انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور ناکام ماندند و خلأ ریاست جمهوری در این کشور از ابتدای نوامبر جاری آغاز شد.

false
true
false
false

true