×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
نگاه جدید نهاد ناظر به فرآیند توسعه/ داده‌های دیجیتال چگونه صنعت بیمه را متحول می‌کند؟

نگاه جدید نهاد ناظر به فرآیند توسعه/ داده‌های دیجیتال چگونه صنعت بیمه را متحول می‌کند؟

گروه یادداشت و تحلیل پایشگر: شهراد اثنی عشری_ تبادل اطلاعات و داده‌های دیجیتال یکی از عوامل مهم در رشد و ارتقای عملکرد و قدرت سازمان هاست، نکته‌ای که به درستی در دیدار اخیر رئیس کل بیمه مرکزی با مدیران عامل شرکت‌های بیمه مورد تاکید قرار گرفت.
پس از روی کارآمدن استاد هاشمی در راس هرم مدیریتی صنعت بیمه کشور، شاهد رخدادهای مهمی در عرصه شایسته سالاری، دفاع از منافع اهالی صنعت، افزایش میزان تعامل و رایزنی با متخصصان و مدیران ارشد بیمه با هدف معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های این نهاد تاثیرگذار در عرصه اقتصادی بودیم که بدون شک در جهت حفظ و بهره وری صحیح منافع صنعت بیمه به شمار می‌رود.یکی از چالش‌های امروزه سازمان‌ها با توجه به سرعت و حجم بالای اطلاعات و همچنین ارتقای فناوری، استفاده بهینه از امکانات موجود است و پرسش اساسی آن است که سازمان‌ها چگونه قادر خواهند بود از منابع انسانی و تجهیزات فناوری اطلاعات، به عنوان عوامل تاثیرگذاردر فرآیند توسعه، به بهترین نحو استفاده کنند.
فناوری اطلاعات به‌عنوان محور توسعه و به ‌منظور استقرار نظام اطلاع‌رسانی جهانی در حال گسترش و مطرح‌شدن هست، استفاده از قابلیت‌های فناوری اطلاعات در میان شرکت‌های بیمه در حال گسترش هست و درحال حاضر ارائه خدمات بیمه‌ای توسط شبکه و نرم افزارهای خاصی ارائه می‌شود که قطعا این پدیده، شکل‌های جدیدی از رقابت را میان آنها ایجاد کرده است.

عدم به‌کارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه‌داری الکترونیکی، موجب افزایش فاصله جغرافیایی و زمانی بین بیمه و مشتری شده و افزایش هزینه‌های ارائه خدمات بیمه‌ای و نقل ‌و انتقال پول، کاهش رقابت بین بیمه‌ها و کاهش کیفیت خدمات را به دنبال دارد و در نهایت موجب تغییر ساختار هزینه‌ آنها می‌شود.
این نکته کلیدی از نگاه علی استادهاشمی رئیس کل بیمه مرکزی دور نمانده و در دیدار اخیر او با مدیران عامل صنعت بیمه به درستی مورد تاکید قرار گرفته که حاکی از اشراف اطلاعاتی وی و هدف‌گذاری صحیح او در سیاستگذاری نهاد ناظر محسوب می‌شود.
وی در دیدار اخیر خود با مدیران ارشد صنعت بیمه تاکید کرد که تبادل اطلاعات و داده‌های دیجیتال، قدرت سازمانی به بار می‌آورد.

اگر چه، هنوز گام‌های بسیاری باید برداشت تا نظام بیمه‌گری ایران بیش ‌از پیش طعم پیشرفت در زمینه فناوری اطلاعات و در نهایت بهبود عملکرد را بچشد، اما باید توجه داشت که چالش‌های فزاینده محیطی، به شکل فراوانی کسب و کار سازمان‌ها؛ ازجمله بیمه‌ها را تحت تأثیر قرار داده است،

چالش‌هایی مانند تغییرات سریع، ظهور هوش مصنوعی، تنوع نیروی کار، جهانی سازی، تغییر در قوانین و مقررات، کمبود مهارت‌های موردنیاز و ظهور بخش‌های خدماتی جدید، و…. ‌که ‌آنها را مجبور کرده از سه ابزار مهم مدیریت منابع انسانی، فناوری اطلاعات و بهبود عملکرد، برای افزایش قدرت رقابتی خود استفاده کنند.

اکنون اهالی و دست اندرکاران صنعت بیمه بر این باورند که با آمدن استاد هاشمی در راس نهاد ناظر و ارائه برنامه‌ها و معرفی دیدگاه‌های شفاف او در این حوزه، می‌توان به آینده این صنعت بیش از پیش امیدوار بود، زیرا برنامه‌ها و حرکت نوآورانه و تعامل‌افزای وی با مدیران و متخصصان اهل فن، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور به بار خواهد نشست و ثمره شیرین جابجایی‌های اخیر نیز، کام فعالان این صنعت را با تغییرات جدید در قوانین، مقررات و آیین نامه‌ها، شیرین خواهد کرد.

false
true
false
false

true