×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
واکنش های جهانی به عملیات نظامی ترکیه در سوریه/ اعراب جانب دولت دمشق را گرفتند

واکنش های جهانی به عملیات نظامی ترکیه در سوریه/ اعراب جانب دولت دمشق را گرفتند

اخبار بین‌الملل پایشگر-در پی حمله ترکیه به خاک سوریه، کشورهای مختلف با بروز واکنش هایی این حملات را محکوم کردند و خواستار حفظ آرامش و گفتگو برای حل مشکلات دو کشور شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای به عملیات نظامی ترکیه در سوریه واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است که الجزایر با نگرانی تحولات خطرناک شمال سوریه را دنبال و بر همبستگی کامل خود با دولت برادر سوریه تاکید می‌کند.

وزارت خارجه الجزایر در این بیانیه بر ضرورت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.

واکنش اردن به عملیات نظامی ترکیه در سوریه

أیمن الصفدی وزیر خارجه اردن خواستار توقف عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه شد و بر مخالفت خود با نقض حاکمیت سوریه تاکید کرد.

وی با بیان اینکه همه مسائل باید از طریق گفت‌وگو و در چارچوب قوانین بین المللی حل شود گفت: ما هرگونه حمله که وحدت سوریه را تهدید کند محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه اردن گفت: ما بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه به گونه‌ای که وحدت و تمامیت ارضی این کشور حفظ و از تروریسم نجات یابد تاکید داریم.

واکنش کویت به عملیات نظامی ترکیه

یک منبع مسئول در وزارت خارجه کویت اعلام کرد که عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه تهدیدی آشکار علیه امنیت و ثبات در منطقه به شمار می‌رود.

وی افزود که این اقدام تنش‌آمیز ترکیه می‌تواند فرصت‌های رسیدن به حل سیاسی بحران سوریه را که اخیرا با تشکیل کمیته قانون اساسی پیشرفت خوبی داشته است از بین ببرد.

این منبع از همه طرف‌ها خواست که خویشتنداری خود را حفظ کرده و از گزینه نظامی فاصله بگیرند تا درد و رنج مردم سوریه بیشتر نشود و استقلال و حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حفظ شود.

واکنش بحرین به عملیات نظامی ترکیه

وزارت خارجه بحرین با صدور بیانیه‌ای عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه را محکوم و آن را نقض آشکار قوانین بین المللی و تجاوز به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه دانست.

این وزارتخانه تاکید کرد که از برگزاری نشست اضطراری شورای اتحادیه عرب برای اتخاذ مواضع یکپارچه از سوی کشورهای عربی در قبال عملیات ترکیه استقبال می‌کند.

وزارت خارجه بحرین از شورای امنیت خواست که به مسئولیت‌های خود در زمینه حفظ امنیت و صلح عمل کرده و از حمله ترکیه به سوریه جلوگیری کند.

تماس تلفنی امیر قطر با اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر تلفنی درباره آخرین تحولات سوریه در پی آغاز عملیات نظامی ترکیه در این کشور گفت‌وگو کردند.

واکنش عربستان

یک منبع مسئول در وزارت خارجه عربستان گفت که این کشور حمله ارتش ترکیه به مناطق شمال شرق سوریه را محکوم می‌کند.

وی افزود که عربستان از عملیات ترکیه نگران است و آن را تهدیدی برای امنیت وصلح منطقه‌ای می‌داند.

این منبع گفت که حمله ترکیه به شمال شرق سوریه پیامدهایی منفی برای امنیت منطقه و ثبات آن دارد و تلاش‌های بین المللی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در این مناطق را به شکست می‌کشاند.

عملیات نظامی سوریه در شرق فرات روز چهارشنبه با نام چشمه صلح آغاز شد.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه با دستور عملیات اعلام کرد: نیروهای مسلح ما به همراه ارتش ملی سوریه (شبه نظامیان موسوم به ارتش آزاد) در شمال سوریه عملیات خود را علیه گروه‌های تروریستی داعش و پ ک ک و ی پ گ آغاز کرد. هدفمان از عملیات چشمه صلح از بین بردن کریدور ترور در مرزهای جنوبی است.

واکنش اردوغان به طرح تحریمی سناتور آمریکایی

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه بامداد پنجشنبه به انتقادات تند «لیندسی گراهام»، نماینده مجلس سنای آمریکا به عملیات ترکیه در شمال سوریه واکنش نشان داد.

اردوغان گفت:«این مرد صادق نیست. او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل خواستار ملاقات با من شد. به او وقت ملاقات دادم. با او در مجموعه ریاست‌جمهوری در ترکیه هم دیدار کردم. به او درباره مبارزاتمان علیه PYD\YPG گفتم. آنها درباره خیلی چیزها، هیچ چیزی نمی‌دانند. از تونل‌های تروریست‌ها خبر ندارند. وقتی برگشت مقالاتی داشت مبنی بر اینکه اینها تروریست هستند و ارتباطی با کردها ندارند. حالا دارند بیانیه‌های عجیب  غریب می‌دهد و ترامپ را تحت فشار قرار می‌‌دهد.»

اردوغان اضافه کرد: «مجبورم این رو بگویم. وقتی که ترامپ با من بود، با او تماس گرفت. ترامپ هنگام این تماس داخل هواپیما بود و داشت برای کارزار انتخاباتی به هیوستون پرواز می‌کرد. البته من با ترامپ صحبت کردم. گفت امروز برمی‌گردم و فردا ملاقات می‌کنیم. بعد از آن ملاقات‌هایی با ترامپ داشتیم و حالا گراهام دارد این حرف‌ها را می‌زند. قابل قبول نیستند. اگر با صداقت سیاست‌ورزی کنید دستاورد خواهید داشت، اگر نه، دوستانتان را از دست می‌دهید.»

«لیندسی گراهام» از حامیان سرسخت ترامپ در مجلس سنای آمریکا است، اما در روزهای گذشته به شدت از رفتار دولت او انتقاد کرده و واشنگتن را به رها کردن «متحدان کرد» خود در سوریه متهم کرده است.

گراهام روز چهارشنبه رفتار دولت ترامپ با کردهای سوریه را «شرم‌آور» توصیف کرد. او ساعاتی بعدتر از توافق فراحزبی با یک سناتور دیگر از حزب دموکرات برای اعمال تحریم‌هایی علیه ترکیه و شخص اردوغان خبر داد.

هشدار جانسون درباره فاجعه انسانی در پی عملیات نظامی ترکیه

یکی از نمایندگان رسمی دفتر نخست‌وزیری انگلیس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس روز گذشته (چهارشنبه) در یک تماس تلفنی، موضع بریتانیا در خصوص اقدام نظامی ترکیه در شمال سوریه را به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بیان کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، این مقام دفتر نخست‌وزیری انگلیس تصریح کرد که جانسون و ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی خود تأکید کردند که اقدامات نظامی ترکیه در شمال شرقی سوریه می‌تواند به فاجعه انسانی منتهی شود.

گفت‌وگوی روسای جمهور مصر و عراق درباره عملیات نظامی ترکیه در سوریه

«بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد، «عبدالفتاح السیسی» و «برهم صالح» روسای جمهوری مصر و عراق طی گفت‌وگوی تلفنی، «اخرین تحولات منطقه‌ای در سایه تحولات اخیر در سوریه و تجاوز ترکیه به حاکمیت و وحدت ارضی سوریه را بررسی کردند؛ این تجاور ترکیه تحولی خطرناک محسوب می‌شود که امنیت و صلح بین‌‌المللی را تهدید و وخامت اوضاع را در منطقه تشدید می‌کند و همچنین بر وحدت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین روند عملیات سیاسی در این کشور تاثیر می‌گذارد.»

این سخنگو افزود، السیسی و صالح توافق کرده‌اند که رایزنی‌های دوجانبه در راستای مقابله با این اقدام ترکیه و حفظ یکپارچگی و وحدت سوریه ادامه داشته باشد.

* در همین حال نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در حساب کاربری خود در توییتر نوشتند: در ساعات اولیه صبح امروز (پنج‌شنبه) سه نیروی قسد و پنج غیرنظامی کشته شدند. قسد افزود: ده‌ها غیرنظامی در اثر حملات بی‌هدف ترکیه به شهرک‌های مرزی در شمال شرق سوریه زخمی شدند.

*پیش از این نیز یک منبع پزشکی در بیمارستان السلام در شهر قامشلی در حومه حسکه در شمال سوریه گفته بود، در اثر حلات هوایی ارتش ترکیه به دو شهر قامشلی و راس العین و اطراف آن ۹ غیرنظامی کشته و ۲۴ تن زخمی شدند. این منبع پزشکی در اظهاراتی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، اکثر زخمی‌ها وضعیت وخیمی دارند و تمام کادر پزشکی در حالت آماده باش کامل قرار گرفته‌اند. این منبع به کمبود برخی “گروه‌های خونی” اشاره کرد و گفت، تلاش‌ها برای گرفتن خون از افراد داوطلب در جریان است و بیمارستان تا این لحظه توانسته تمام زخمی‌ها را مداوا کند.

* صبح پنج‌شنبه دو تن از جمله یک کودک در اثر اصابت خمپاره در شهرستان بیرجیک در هم‌جواری مرزهای سوریه در استان شانلی اورفه در جنوب شرق ترکیه زخمی شدند. این خمپاره از مناطق تحت کنترل کردهای سوریه شلیک شد و به یک خودرو در منطقه مذکور برخورد کرد.

*مواضع “ارتش آزاد سوریه” (شورشیان سوری تحت حمایت ترکیه) در طول خط جبهه درگیری در منطقه سپر فرات در شمال شرق حلب سوریه از سوی نیروهای کرد هدف قرار گرفته شدند. این حملات در راستای باز کردن چندین جبهه از سوی کردهای سوریه همزمان با عملیات “چشمه صلح” در شمال شرق سوریه بود.

*به گزارش خبرگزاری آناتولی، نیروهای کرد مواضع ارتش آزاد سوریه را در دو روستای وابسته به شهرهای الباب و اعزاز و شهرک مارع در منطقه سپر فرات در حومه حلب هدف قرار دادند.

*نیروهای کرد تلاش کردند از شهر تل رفعت وارد منطقه شوند که موفق نشدند. درگیری‌ها در این محدوده دو ساعت طول کشید و توپخانه‌های ترکیه مواضع کردها در تل‌رفعت و اطراف آن را هدف قرار دادند.

*همچنین فواد اوکتای،‌ معاون رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: عملیات “چشمه صلح” طبق نقشه پیش می‌رود. او صبح امروز در توییتر به دو زبان عربی و ترکیه‌ای نوشت: عملیات چشمه صلح طبق نقشه برای نابودی تروریست‌های پیش می‌رود. معاون اردوغان ادعا کرد: توجه نظامیان به حفظ جان غیرنظامیان معطوف است و به هیچ غیرنظامی آسیبی نرسیده است. این مقام ترکیه افزود: این عملیات در چارچوب حقوق مطرح شده در قانون بین‌الملل و “حق مشروع دفاع از خود” که در منشور سازمان ملل آمده، انجام گرفته است. ترکیه قصد دارد باتلاق تروریست‌ها را خشک کند که تهدیدی بر مرزها کشور و کل جهان هستند. اوکتای افزود: ترکیه به دنبال آن است که افکار جهانی تصمیم کشورش برای نابودی تروریست‌ها را درک کند.

 

 

false
true
false
false

true