×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
وضعیت نامطلوب نظام بانکی در کشور/ بزرگ ترین بانک ایران با زیان چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه است

وضعیت نامطلوب نظام بانکی در کشور/ بزرگ ترین بانک ایران با زیان چند ده هزار میلیارد تومانی مواجه است

 

اخبار بانک و بیمه پایشگر- بررسی صورت‌های مالی منتشر شده توسط بانک‌های دولتی نشان می‌دهد که شش بانک بزرگ دولتی با بیشترین زیان انباشته مواجه شده‌اند.
به گزارش خبرنگار بانک و بیمه پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، بر اساس آخرین آمار منتشر شده در پایان سال ۱۳۹۹ و ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰، بانک‌های کشور در مجموع ۲۵۶ هزار میلیارد تومان زیان انباشته ثبت کردند.
بانک‌های دولتی به ترتیب با بیشترین زیان انباشته شامل ملی، سپه، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات و توسعه تعاون بوده‌اند.
در این میان وضعیت بانک سپه البته به دلیل ادغام بزرگ شش بانک نظامی و زیان انباشته ۳۵ هزار میلیارد تومانی قابل ملاحظه است، زیرا ثبت این مقدار زیان انباشته تنها به عملکرد خود بانک سپه مربوط نیست، بلکه زیان بانک‌های ادغام شده نیز بر عملکرد این بانک اثرگذار بوده و در مجموع بزرگ‌ترین بانک کشور با بیشترین تعداد شعبه و پرسنل را، زیان‌ده کرده است.
پایشگر در نخستین گزارش خود از بررسی عملکرد بانک‌های کشور، به بررسی وضعیت بانک سپه می‌پردازد که بیشترین رقم زیان انباشته را در کارنامه خود ثبت کرده است.

*زیان انباشته بانک سپه


بانک‌های نظامی ادغام‌شده نمونه جالب‌ تاسیس بانک ازسوی نهادهای مختلف در ایران است. اگرچه از رقم زیان انباشته بانک سپه پس از ادغام با بانک‌های نظامی (۴بانک و یک موسسه اعتباری) خبری منتشر نشده، اما در لایحه بودجه سال آینده رقم زیان بانک سپه حدود ۳۵هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
همچنین در لایحه بودجه سال۱۴۰۰ شرکت‌های دولتی نیز رقم زیان بانک سپه در سال۱۴۰۰ بیش از ۳۸هزار میلیارد تومان برآورد شده بود. احمد حاتمی‌یزدی، مدیرعامل اسبق بانک‌های تجارت و صادرات در ۱۳تیر۱۴۰۰ و در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفته بود: «بازار زیان بانک‌های ادغامی در بانک سپه مجموعا بیش از ۷۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود و تاکنون هیچ فردی در این مورد از مسوولان بانک سپه سوال نکرده است که چگونه می‌توانند زیان موجود را مهار کنند.»
این در حالی است که پس از ادغام بزرگ بانکی در بانک سپه، و انتقال بسیاری از مدیران و کارکنان بانک‌های ادغامی، هنوز وضعیت پرسنلی برخی از آنها و پست‌های قبلی این مدیران در شرایط موجود تعیین تکلیف نشده و بسیاری از آنها از وضعیت موجود ناراضی هستند.
ضعف مدیریتی در تبدیل وضعیت، و همسان سازی حقوق کارکنان بانک‌های ادغامی موجب شده تا ۳۵ هزار کارمند این بانک‌ها نسبت به تبعیض و بی عدالتی در پرداخت حقوق و مزایای و نوع استخدام خود اعتراض کنند.
اگر چه مدیریت ساماندهی کارکنان بانک سپه با ادغام بانک‌های خصوصی کار آسانی نیست چرا که این بانک با برخورداری از چند هزار شعبه و حدود بیش از ۵۰ هزار کارمند در تعیین و تشخیص مدیران سخت به نظر می‌رسد، اما خیلی از کارکنان بانک‌های ادغامی که بیش از ۳ برابر کارکنان بانک سپه (سابق) هستند، با تغییر پست‌های سازمانی مقام و مرتبه آنها در جایگاهی که قبلا بوده‌اند تا حدی پایین آمده و از طرفی با بی عدالتی در دریافت حقوق و مزایا نسبت به همکاران خود در بانک سپه مواجه‌اند.
اکنون که در فصل بودجه و بررسی آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار داریم، شایسته است مدیران ارشد این بانک با شفاف سازی بیشتر از عملکرد خود، توضیحات لازم در مورد رقم زیان انباشته و چگونگی اصلاح و مهار آن را اعلام کنند.

false
true
false
false

true