×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
پیوستن امریکا به مذاکرات برجام برای لغو تحریم‌ها/ توافق سیاسی نزدیک است

پیوستن امریکا به مذاکرات برجام برای لغو تحریم‌ها/ توافق سیاسی نزدیک است

اخبار سیاسی پایشگر– عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: مخالفان داخلی برجام نسبت به اصل مذاکرات و حتی بحث حضور آمریکایی‌ها در مذاکرات و یا بحث توافق، موضع تندی اتخاذ نمی‌کنند چراکه مواضع دولت فعلی را قبول دارند و بر این باورند که این دولت از موضع متفاوتی وارد گفت و گوها شده است. ما هم این مسئله را به فال نیک می‌‎گیریم.
به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری پایشگر، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این که سوال که آیا احتمال مذاکره مستقیم ایران و آمریکا وجود دارد یا خیر؟ و قرار است چه تصمیمات سیاسی پس از بازگشت مقامات مذاکره کننده به پایتخت هایشان گرفته شود؟ به خبرنگار “پایشگر” گفت: بنده بر این باورم که مذاکرات دو بخش است؛ مذاکرات مربوط به نکات فنی اتمی، یعنی غنی‌سازی تا چه درصدی باشد؟ سانتریفیوژ‌ها چه تعدادی باشند؟ و در مجموع نکاتی که مربوط به فعالیت‌های اتمی ایران است.
او افزود: بخش دوم به تحریم‌ها باز می‌گردد که عمدتا آمریکایی‌ها، اکثر تحریم‌ها را اعمال کردند یا پیگیر تحریم‌ها بودند و بعد از خروج از برجام، مشکلاتی را ایجاد کردند. اینکه مذاکره کننده‌ها برای رایزنی‌های سیاسی به پایتخت‌هایشان بازگشتند، به نظر می‌رسد که بخش فنی مذاکرات به نتیجه و مذاکرات به جمع بندی می‌رسد. برای کاهش یا لغو تحریم‌ها مذاکرات شروع خواهد شد. در این بخش بعید نیست که آمریکایی‌ها به مذاکرات اضافه شوند و بخواهند حضور داشته باشند چراکه بخش عمده تحریم‌ها از سوی آمریکایی‌ها اعمال شده است.
این نماینده مجلس درباره احتمال توافق موقت نیز اشاره کرد: توافق موقت را بعید می‌دانم چراکه ایران به دنبال توافق موقت نیست و هیچ عجله‌ای هم برای آن ندارد.
رحیمی جهان‌آبادی درباره خواسته‌های ایران در مذاکرات و اینکه احتمال نقض مجدد از سوی آمریکا در این توافق شکل بگیرد نیز بیان کرد: در سابقه آمریکایی‌ها و در جریان مذاکرات برجام، هم بحث خروج از توافق وجود دارد و هم اینکه هیچ تضمینی برای تعهداتشان ندارند بنابراین طبیعی است ایران به طور منطقی از امریکایی‌ها تضمین بخواهد.
این نماینده مجلس ادامه داد: اینکه ایران درباره لغو تحریم‌ها، تعهداتی که انجام می‌شود و همچنین راستی آزمایی و مبادلات مالی، تضمین بخواهد طبیعی است، حال اینکه چه مکانیسمی برای آن درنظر گرفته می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. مثلا اینکه طرف‌ها و یا شرکت‌های غربی که می‌‌خواهند در ایران فعالیت کنند و یک دوره چند ساله را تضمین دهند حضور داشته باشند و یا اینکه میزان و سقف سرمایه‌گذاری‌ها مشخص شود.
بدون تضمین و راستی‌آزمایی نمی‌توان توافقی را با غرب و آمریکایی‌ها امضا کرد چراکه سودی ندارد؛ آمریکایی‌ها فرصت ایران و خودشان را هدر می‌دهند، اما در نهایت آمریکا با مخالفت کنگره و به بهانه مخالفت حزب جمهوریخواه از این کار خودداری می‌کند. ایران تضمین و راستی آزمایی را در مذاکرات مدنظر دارد.
جلیل رحیمی جهان‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا توافقی شکل می‌گیرد یا خیر؟ زمان آن نزدیک است؟ گفت: بر این باورم که روند مذاکرات به سمت بهبود شرایط است امیدواریم به توافق برسند.
رحیمی جهان آبادی ادامه داد: در واقع آنچه مهم است این است که کشور از این فرایندی که به لحاظ اقتصادی ایجاد شده، دور شود. در عین حال فضایی هم که غربی‌ها در تعامل بین‌الملل به وجود آورده‌اند به گونه‌ای که تعاملات ایران را محدود می‌کنند هم باید رفع شود. امیدواریم طیف رادیکال که با برجام مخالفت می‌کردند با مواضع دولت جدید هماهنگ شده و سنگ اندازی نکنند.

false
true
false
false

true