×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
خودروها مرگبار، جاده‌ها ناایمن، مسوولان بی خیال/دولت باید سریعتر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور را فعال کند

خودروها مرگبار، جاده‌ها ناایمن، مسوولان بی خیال/دولت باید سریعتر کمیسیون ایمنی راه های کشور را فعال کند

اخبار بانک و بیمه پایشگر– هرساله با فرارسیدن بهار و سال نو، در کنار تمام زیبایی‌ها و خاطرات شیرین؛ گاهی تلخ‌کامی‌هایی نیز گریبان‌گیر مسافران نوروزی در ایام تعطیلات و سفرهای استانی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، هرساله با فرارسیدن بهار و آغاز سفرهای نوروزی، حجم تصادف رانندگی در جاده‌ها افزایش‌یافته و موجب خسارات بسیاری برای مسافران و شهروندان می‌شود. به گفته کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور فراجا، در بازه زمانی ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین، ۸۲۱ نفر در صحنه تصادف رانندگی جان خود را ازدست‌داده‌اند!

بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی رئیس پلیس راهور؛ روند تلفات جاده‌ای در سفرهای نوروزی در سال‌های اخیر، تحت‌تأثیر عواملی چون همه‌گیری کرونا و غیره مورد دستخوش قرار گرفته‌اند. در نمودار زیر به‌اختصار میزان تلفات جاده‌ای در ۷ سال گذشته ترسیم شده است.

 

در نوروز امسال، تعداد تصادفات رانندگی در ایران به بیش از ۱۳ هزار حادثه افزایش‌یافته است. از این تعداد، ۹۰ درصد خودروهای دخیل در تصادفات از نوع خودروهای داخلی و ۱۰ درصد از نوع خودروهای خارجی بودند.
همچنین به گزارش جمعیت هلال‌احمر، بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از عملیات امدادی هلال‌احمر، بیشترین حوادث جاده‌ای از سوی هلال‌احمر در استان‌های اصفهان، فارس و مازندران پوشش داده شده است.
بر اساس عملیات فنی رهاسازی انجام شده، شدیدترین تصادفات نوروزی در جاده‌های استان‌های کرمان، فارس و خراسان جنوبی رخ‌داده است.
در همین راستا و بیانیه رئیس پلیس راهور فراجا؛ علل اصلی تصادفات در نوروز شامل خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت بالا بوده‌اند. امسال حدود ۲۲.۹ درصد از جان‌باختگان تصادفات رانندگان، ۲۲.۷ موتورسواران، ۳۴.۸ سرنشینان و ۱۹.۶ درصد عابرین پیاده بوده‌اند.
زمانی که صحبت از سوانح جاده‌ای به میان می‌آید؛ صنعت بیمه در مقام نخست در ذهن ما خودنمایی می‌کند.
صنعت بیمه از جوانب مختلفی در کاهش تلفات و خسارات ناشی از تصادفات می‌تواند فعالانه عمل کند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
بیمه شخص ثالث
جبران خسارات مالی به اشخاص ثالث آسیب‌دیده در تصادفات از اولین ضرورتی است که باید نسبت به آن توجه کافی داشت که شرکت‌های بیمه‌گر با ارائه خدمات خود در این راستا، تا حد مشخصی پوشش‌دهنده این دست از خسارات خواهند بود.

بیمه بدنه خودرو
خسارات وارده به خودرو را پوشش می‌دهد که به‌غیراز جبران حدود مشخصی از
آسیب وارده شده در زمان تصادف؛ در زمان وقوع حریق، زلزله و یا سرقت نیز چاره گشا است.
طبق بند (الف) تبصره ۱۰ ماده‌واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور):
«شرکت‌های بیمه‌ای مکلف‌اند مبلغ شش هزار میلیارد ریال از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را طی جدولی که بر اساس فروش بیمه هر یک از شرکت‌ها تعیین و به تصویب شورای‌عالی بیمه می‌رسد، به‌صورت ماهانه به‌حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۱۱ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی شرکت‌های بیمه موضوع این بند به‌عنوان هزینه‌های قابل‌قبول مالیاتی محسوب می‌شود.»
این لایحه برخی سازمان‌ها را موظف ساخته تا در جهت کاهش میزان خسارات ناشی از حوادث جاده‌ای، فعالیت‌هایی انجام دهند.
به‌این‌ترتیب صنعت بیمه به‌منظور فرهنگ‌سازی به‌صورت ماهانه باید مبالغی را راهی خزانه صداوسیما و باقی نهادهای غیر بیمه‌ای کند.

گزارش خبرنگار پایشگر حاکی است:علاوه بر این، با تشدید سوانح جاده‌ای در ایام عید نوروز، شرکت‌های بیمه‌ای متحمل پرداخت خسارت بسیار زیادی شده و باتوجه‌به گزارش‌های مالی ماهانه آنها به این موضوع مشهود است.
بخش زیادی از این عدد بزرگ که در مقابل خسارت‌های پرداختی شرکت‌های بیمه قرار گرفته است را می‌توان به رشته‌های (ثالث – اجباری، ثالث – مازاد و دیه، حوادث سرنشین و بدنه خودرو) اختصاص داد.
این افزایش ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی است که در تعطیلات نوروز و آغاز سال جدید رخ می‌دهد.

درآمد شرکت‌های بیمه‌ای از محل حق بیمه‌هایی است که صادر می‌کنند و نقطه مقابل حق بیمه صادره، خسارت پرداختی شرکت‌های بیمه‌ای است. ازاین‌رو هر چقدر خسارت‌های پرداختی شرکت بیمه بالا برود تأثیر خود را بر درآمدهای شرکت می‌گذارد و این درآمدها را با کاهش همراه می‌کند؛ به همین دلیل بعضاً دیده شده است که شرکت‌های بیمه خسارت کمتری پرداخت می‌کنند تا درآمدهای آن‌ها کاهش نداشته باشد.

در نهایت باید اذعان داشت باتوجه‌به اهمیت بیمه در کاهش تلفات رانندگی، توصیه می‌شود که رانندگان به مقررات راهنمایی‌ و رانندگی پایبند بوده و از خدمات بیمه‌های مرتبط با تصادفات استفاده کنند

البته صنعت بیمه به صورت مستقیم نقش، ظرفیت و قابلیتی در خصوص این وضعیت نابسامان بر عهده ندارد و به طور غیر مستقیم نیز به وظایف خودش عمل کرده و منابع مالی ماده ۲۷ قانون بیمه شخص ثالث ۱۳۸۷ و تبصره بند الف قانون بودجه سالیانه و ماده ۳۰ ق الحاق ۲ (وزارت بهداشت) مصدق این موضوع است.
با این همه، صنعت بیمه می‌تواند در اصلاح رفتار رانندگی آحاد افراد جامعه تأثیر گذار باشد که مباحث مربوط به راننده محور شدن بیمه شخص ثالث نیز مرتبط با این موضوع است.
در همین حال، حل این معضل ملی بدون توجه به تجربیات کشورهای پیشرفته جهان امکان پذیر نیست. در این مورد می توان به تشکیل کمیسیون ایمنی راه های کشور و ارائه طرح نقشه ایمنی راه های کشور بر اساس تجربیات سایر کشورهای جهان اقدام کرد.

false
true
false
false

true