×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
واردات بی رویه هنگام برداشت بازار برنج را راکد کرده است

واردات بی رویه هنگام برداشت بازار برنج را راکد کرده است

اخبار اقتصادی پایشگر- نماینده مردم بابل در مجلس مهمترین دلیل افت قیمت و رکود بازار برنج را واردات بی رویه هنگام برداشت محصول ذکر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر ، مهدی سعادتی ضمن انتقاد از سیاست‌های نادرست واردات برنج در زمان برداشت و راکد ماندن بازار برنج در ماه‌های اخیر افزود: متأسفانه امسال به علت تحقیقات نادرست جهاد کشاورزی از منابع نامعتبر برای تعادل نگهداشتن قیمت برنج به عنوان قوت استراتژیک مردم، واردات برنج در زمان برداشت این محصول در دستور کار قرار گرفت که این امر باعث افت نزولی قیمت برنج و رکود بازار بومی شد.

وی با انتقاد از سفر کوتاه وزیر جهاد کشاورزی در ماه‌های اخیر به این شهرستان عنوان کرد: مقرر شده است که در اولین فرصت مناسب وزیر جهاد کشاورزی با سفر یک روزه به این شهرستان از نزدیک با دغدغه‌های کشاورزان این خطه آشنا شده و دستورات لازم را برای بهبود وضعیت این قشر زحمتکش را در دستور کار خود قرار دهد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: مهمترین مشکل برنج کاران، در سال‌های اخیر نبود قیمت ثابت برای خرید این محصول در فصل برداشت است و این عدم ثبات قیمت برنج باعث بروز مشکلاتی در بازار این محصول شده است.

وی با اشاره به نبود فرهنگ تعاون روستایی و نگاه تبعیض آمیز نسبت به چنین فعالیت‌هایی ابراز کرد: با حمایت از تعاونیهای روستایی و ارائه تسهیلات به این سازمان‌ها دولت می‌تواند محصولات را با قیمت تضمینی مناسب از کشاورزان خریداری کرده و اجازه ندهد واسطه‌ها دسترنج کشاورزان را به یغما ببرند و به این طریق با کنترل قیمت‌ها، کشور را در حوزه تأمین برنج با طرح ۳ تا ۵ ساله به خود کفایی برسانند.

نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان داشت: شرکت‌های تعاونی تولید و سهامی زراعی یکی از ارکان اصلی هستند که برای برطرف کردن مشکل کشاورزی در کشور باید تقویت شوند، بنابراین اهمیت دادن به تعاونی‌های تولید، روستایی، سهامی زراعی و کشت و صنعت‌ها می‌تواند نقش مؤثری در این بخش داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بسته بندی در این شهرستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با ایجاد کارگروه‌هایی در بخش کشاورزی برای توانمندسازی کشاورزان در بخش‌های گوناگون برنامه ریزی شود.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: علی‌رغم ظرفیت بالای کشاورزی و دامپروری استان و کسب رتبه‌های برتر کشوری در چند سال اخیر افزایش فروش زمین و تغییر کاربری‌های غیرمجاز، نگرانی‌ها را در چالش در صنعت کشاورزی ایجاد کرده است که این امر خسارت غیرقابل جبرانی به بار آورده است.

false
true
false
false

true